Tålamodsbrist och fotografering

Jag har funderat på en sak som när det gäller fotografering. Jag har så många tankar och idéer hemma på kammaren om hur jag ska tänka, vad jag ska tänka på och vad jag vill testa när jag kommer ut och ska leta motiv. Ni vet, hur ser bakgrunden ut, vad stör i bilden, var hittar jag en komposition jag tycker om osv.

När jag sen kommer ut i naturen är allt det där som bortblåst eftersom det dyker upp så många bilder framför mig att jag blir ivrig och har alldeles för bråttom att trycka på den där avtryckaren. Jag vet inte riktigt hur jag ska jobba med detta, om jag ska köra på tills jag hittar mitt sätt eller om jag ska begränsa mig och kanske t o m rita/skriva ner mina tankar och bestämma mig för att hålla mig till det.

Innanför pannbenet
Innanför pannbenet

Jag antar att det bl a handlar om min brist på tålamod, men säkerligen på brist på erfarenhet och tekniska kunskaper. Sen spelar säkert ens personlighet in till viss del också. Hur gör ni? Är det slumpen som avgör eller tänker ni mycket och länge och går igenom alla detaljer innan ni knäpper? Kanske en blandning eller både och? Det är kanske lite efter sinnesstämningar och hur ni mår också? Vore roligt att höra era tankar kring detta.

Sen tycker jag att det är lätt att bli lite “hemmablind” när jag fotograferar och med det menar jag att jag har svårt att se vad och hur jag kunnat göra annorlunda för att få en bättre bild, även då jag ser att den inte blev bra. Jag tycker att det är mycket lättare att se i någon annans bild hur jag skulle ha gjort för att få till det på ett helt annat sätt och mer som jag skulle önska.

I solnedgången
I solnedgången

Många funderingar kring fotografering och fotografier som skvalpar runt uppe på mitt huvudkontor!

Lite oklart
Lite oklart

Ha en trevlig fredag!

33 thoughts on “Tålamodsbrist och fotografering

  1. Tänkte spontant att dina frågor skulle ställas på ett forum där många Photoholics finns. Vet inte ens om det finns. Förr kunde man hitta ett forum till vilket intresse som helst.
    Har förstås inget svar men gillar bilderna skarpt.
    Ha en trevlig helg!

    Like

    1. Ja det vore kanske en bra idé, och antagligen finns det mängder på fäjsbook men där vägrar jag att vara med nuförtiden. Tack så mycket och jag ska ta till vara på helgen efter bästa förmåga :D

      Liked by 1 person

  2. Tror att lite av mycket tillsammans skapar harmoni i både resultat och i egen tillfredställelse. Kunskap, spontanitet, dagsform, sinnesstämning, motivation och en viss planering. Att rita/skriva ner det man sitter och funderar på hemma kan säkert vara en bra idé så länge det inte begränsar fotograferandet när man väl står där med kameran, utan att det istället kan sättas ihop med den miljö och det sammanhang man befinner sig,. Må vara natur, stadsliv, vatten, djur eller ett visst speciellt ljus man vill fånga. Nej, jag har inte heller något svar på dina funderingar. Själv är jag just nu i en riktig svacka både när det gäller min blogg och fotograferandet men det är en annan historia. Kan bara säga att jag känner igen mig i en del av vad du skriver, plus att jag är helt säker på vad det är jag saknar mest. Kunskap, både teknisk och bildmässig, utan det kommer jag att stå och stampa på samma plats i en enda röra av mer eller mindre bra bilder och jag känner mig aldrig riktigt nöjd och då ör det heller inte roligt. Det måste kännas att det går framåt , att det inte är stiltje eller tvärtom. Kurserna jag köpt på Moderskeppet för ett halvår sen ligger och samlar damm. Tidsbrist, ja, men ska jag fortsätta med det som kan vara en väldigt rolig hobby måste mer tid ägnas åt att lära och där saknar jag att ha någon att lära tillsammans med. Men jag får försöka motivera mig själv på mitt sätt liksom du försöker på ditt sätt så får vi se hur resultaten ser ut om ett år eller två eller kanske om bara någon månad.
    Lycka till Lena, det här blev långt och jag är trött så det blev kanske lite rörigt. Sitter på flygplatsen i Istanbul efter en lång flygresa och väntar på nästa flyg till Malta. Ha en skön helg :-)

    Like

    1. Jag har inte missat dig Anita, men jag hinner inte kommentera just nu för din kommentar kräver lite extra eftertanke. Såg att du plockat bort din blogg och blev lite ledsen och en smula orolig. Hoppas att allt är bra med dig vännen. Kram och jag återkommer som sagt när jag har mer tid att ge ett vettigt svar.

      Like

      1. Känns inte som det finns så mycket att svara på så tänk inte på det.
        Nej eller ja, stängde av, tänkte efter och sen var allt som vanligt igen ;-) Tack snälla för din omtanke Lena.

        Like

    2. Jag hoppas att du kommit fram till några svar på hur du vill göra och jag förstår att det där med utvecklingen och kurserna gör det svårt för dig att få till tiden. Tack så mycket och lycka till med utmaningen för i år.

      Like

          1. Så bra, fast det trodde jag inte heller, alltså att du skulle försvinna. Men varför vrida och vända på tolkningar, det räcker med att vrida och vända på våra bilder och kamerans alla kluriga finesser. Ha en fin helg Lena :)

            Like

    1. Tekniken är ju sånt jag skulle önska att jag hade så pass bra kunskap om att jag inte behövde tänka på den alls utan bara visste, men det är väl sånt som kommer med erfarenheten, känslan är ju helt klart det viktigaste för mig också. Sen är det ju att få fram den också och då är det ju tyvärr oftast teknikbrist det skiter sig på. Och ja, du har rätt, bilder hemma är ofta mer planerade, det har jag inte tänkt på på det sättet. Tack för dina tankar Eva, alltid kul att höra hur andra tänker och gör.

      Liked by 1 person

  3. Hmm,…tänk inte så mycket utan ta det som det kommer och vad för intressant som dyker upp…själv är jag inne i en avveckling av gömslet pga en taskig (oförstående) attityd från markägaren gentemot mitt handikapp…så lite down just nu…

    Like

    1. Det var riktigt tråkigt att läsa om, såg i din blogg. Skitmänniskor det finns, och att ha ett handikapp eller funktionsnedsättning är tyvärr ofta stigmatiserande trots allas fina ord om tillgänglighet och lika värde, tro mig jag vet allt för väl :(
      Och jag vet att jag tänker för mycket, ha ha ha! Om du visste hur många gånger jag velat ta semester från min hjärna, men det går ju tyvärr inte :D

      Like

  4. Jag tror nog inte på det där med att skriva ner, om det inte är för att verkligen träna på en viss sak eller för att få syn på en tanke. Det jag kan anteckna är om jag får syn på en bild där jag själv vill testa att ta ett liknande motiv. Klart att man verkligen kan nöta in hur man t.ex fotar små blommor i en gräsmatta, krypa omkring timme efter timme i flera dagar, men det blir ju lite trist. Vissa saker lär man sig så småningom, annat glömmer man kanske bort och “hoppsan, så skulle man ju inte göra, där rök det motivet!” Jag tar oftast många foton på ett motiv och de gånger jag inte har tålamod att göra det blir jag Ibland/ofta missnöjd. Kan jag så går jag tillbaka, men det är ju inte alltid möjligt, som med isbilderna som jag helt misslyckades med senast. Det jag ofta funderar på är om en bild är tillräckligt bra att visa eller om jag kan få till en bättre. Om jag visar den som jag är halvnöjd med kanske jag tar en bättre sedan, men då har jag redan använt det motivet. Och när jag tittar på en bild så blir jag ibland osäker på om vissa ting “får” se ut som de gör på bilden, t.ex, solen i motljus. Just idag försökte jag mig på stilleben med en vissen blomma, men orkade inte få till det så att jag blev nöjd, det får ske i etapper. Mitt tålamod kan vara kort i stunden, men då fortsätter jag nästa och nästa dag.

    Like

    1. Nej, att skriva ner krånglar nog bara till det för en när man väl är ute med kameran i högsta hugg, att vara osäker på om en bild är tillräckligt bra eller inte känns igen och frågan är om det inte handlar om vad man vill att den ska förmedla, för egentligen är ju alla bilder som blir som man tänkt sig tillräckligt bra bara man vet vad de står för om du förstår hur jag tänker. Men inte är ett motiv förbrukat bara för att man tagit en liknande bild tidigare? Det tycker jag inte, man kan ju fastna för ett speciellt motiv och ta mängder med liknande bilder som ändå ger olika upplevelser och intryck. Och det där med att något inte får se ut på ett visst sätt tycker jag nog mer är en fråga om smak och inget annat, och den är ju olika för de flesta.

      Like

      1. Det där med förbrukade motiv är nog personligt. Jag kan ju ta många olika bilder på samma motiv men visar dem ofta inte mer än en gång per säsong, om du förstår vad jag menar. Det kan vara en bild eller en serie på motivet. Det är min tanke med min blogg att jag ska variera mig. Men som du skriver, använda på ett annat sätt kan det förstås bli nästan som ens signum att man visar varianter av samma motiv, som många konstnärer. Osäkerheten gäller mer att jag tänker att de som är kunniga i foto skulle tänka att oj, så där utfrätt ska himlen inte vara, där borde hon ha gjort annorlunda eller något liknande. Men en tröst gav mig min svärson igår när han talade om att han försöker lära sig att mer och mer lita på automatiken när han fotar och koncentrera sig på motivet. Han är fotolärare.

        Like

        1. Ja det är nog personligt hur man tänker kring motiv och hur man vill ha det på sin blogg såklart. Nu förstår jag hur du menar med kunnigheten, och där tänker jag lika och funderar på om vissa bilder är ok ur den synpunkten. Det tekniska är väl inte alltid man är överens med. Skönt med personer som ger en lite bra tankar och speciellt om det kommer från personer man vet kan. Att koncentrera sig på motivet eller det man vill visa är nog det bästa, resten kanske kommer med erfarenhet och tid.

          Liked by 1 person

  5. Jag går på känsla, planerar inget innan. Dock söker jag ofta enkla,stillsamma och rogivande motiv har jag märkt.
    Är väl en personlighetsfråga…
    Tekniken har jag väl något sånär koll på. Har lärt mig under åren.
    Men det handlar om att hitta ett sätt att arbeta på som man själv tycker är bra.
    Man blir aldrig fullärd :-)

    Like

    1. Ja så är det kanske, mer en personlighetsfråga än något annat. Att gå på känsla tycker jag låter bra, för det är ju oftast det man vill förmedla. Tack så mycket för dina tankar och nej, fullärd blir man aldrig och tur är väl det för då skulle iallafall jag tröttna :D

      Like

  6. Jag tror det löser sig om du bara fortsätter fotografera, Lena.

    För mig är det väldigt olika från gång till gång. Jag har insett att jag tjänar på att stanna kvar vid ett och samma motiv, och inte jäkta runt så mycket. Givetvis är det roligt att komma hem med många jättebra bilder. Men ska man välja blir det bättre med få jättebra bilder än många halvbra, eller hur? :)

    Like

    1. Som sagt, sluta tänka så förbaskat mycket Lena, eller? :D
      Kan tänka mig att man tjänar på att stanna kvar vid ett motiv och gå omkring och syna alla vinklar mm och visst är det bättre att komma hem med några riktigt bra bilder istället för många halvbra. Jag ska bara komma ihåg det på plats ute i naturen också… Tack för dina tankar Gustav, alltid bra att höra andras funderingar.

      Like

  7. Jag tror många kan känna igen sig i det här.

    Det är så här – allt du tror är bortblåst när du kommer ut – det finns i bakhuvudet och i ditt undermedvetna. Sen vill jag nog påstå att det nog också är en rastlöshet, att man är i skapandeprocessen och känner sig ivrig… alltid bra att testa sig fram, tänka ut och inspireras – jag ser det som positivt att tankarna är bortblåsta när man kommer ut, man är mer inne i det man gör, tankarna från kammaren distraherar inte längre – men finns i det undermedvetna. Så ta det lugnt och fortsätt vara dig själv. Man blir aldrig heller klar, man får inte alltid till allt exakt just som man vill, allt har sin tid. Lyssna på musik och inspireras.

    Like

    1. Skönt att veta att fler grubblar i “onödan” och det låter hoppfullt att du tänker som du gör om det hela. Och visst har du rätt, att det är en skapande rastlöshet, det har jag inte tänkt på tidigare men så har jag oftast tänkt på den som något negativt i största allmänhet, den där rastlösheten. Den kanske inte är så tokig ibland ändå. Och att vara inne i det en gör är aldrig fel och klar hoppas jag att jag aldrig känner mig, för den dagen kommer jag tröttna. Jag har en förmåga att göra det på saker jag inte tycker jag lär mig något nytt om. Och musik är nog en av mina mest livsnödvändiga livsingredienser och har alltid varit. Tack för dina klargörande tankar kring detta, det uppskattar jag verkligen Malin.

      Like

  8. Det här kan jag känna igen mig lite i Lena. Att se andras bilder och tänka hur man själv hade gjort tror jag är bra. Det visar bara att du är analytisk och medveten om hur du hade satt just din prägel på en bild. ;)
    Jag känner även igen mig i att det kan vara många bilder som hittas när man är ute och som gör att man blir lite ofokuserad i det man hade tänkt när man tog med sig kameran på axeln och begav sig hemifrån. Men lugn och fin, det kommer att lösa sig. Ett bra sätt är att ta några djupa andetag innan du börjar, varva ned med en kopp kaffe eller te innan du sätter igång. Då samlar du dig och har en helt annat angreppssätt sedan.
    Naturligtvis kan det också vara till goda att allt är bortblåst när man kommer ut. Det gör att du är mer där och då!
    Lite på det som kommer inifrån när du skapar och gör bilderna. Med tiden blir man mer medveten och har lättare att hantera allt detta…

    Sista bilden i inlägget gillar jag mycket Lena, bra jobbat! ;)

    Like

    1. Jag märker mer och mer att jag skulle behöva mer tid och tålamod för mina bilder på plats vilket försvåras dels av min tidsbrist och dels av min personlighet helt enkelt. Men jag kanske lär mig? Jag trodde att få barn skulle vara en bra träning i tålamod, men uppenbarligen inte en tillräcklig utmaning i det ;-)
      Men att ta med kaffe och börja med var ju ett bra tips, varför har jag inte tänkt på det?
      Tack så mycket för dina kloka tankar och delade erfarenheter Mårten, det uppskattas väldigt mycket.

      Like

Something on your mind?

