Det vete katten

Katten
Katten – 12 Januari 2017

Jag vet inte hur det är för er, men jag har svårt att sortera mina foton på ett vettigt sätt och så blir de liggande i mappar på datorn i väntan på att jag ska välja ut dem till inlägg här på bloggen. Eftersom jag tar bilder i princip varje dag växer arkivet i en takt jag inte hinner med att hålla efter och jag får till slut så många att jag inte vet hur eller vilka jag ska välja att visa. Det vete katten hur jag ska lära mig att få till det hela.

Hur gör ni?

 

31 thoughts on “Det vete katten

  1. Ha ha Något liknand! Har gjort några försök med att redigera med en gång. Men det är skälva fotograferandet som är det roliga.Nu lägger jag nya bilder i mappar på startsidan. Då blir jag påmind när jag startar datorn. Hoppas det kommer något bra förslag..

    Like

    1. Ha ha ha! Skönt att inte vara ensam om detta, för jag är ju som dig där, det är ju fotograferandet som är roligt, därför försöker jag ju att få mina bilder klara direkt i kameran så jag bara har att minska formatet eller “sudda” bort smuts eller sånt. Ja, vi kan väl hoppas på bra och rediga tips…jag pingar dig om så är fallet!! :D

      Liked by 1 person

  2. Det blir ju bilder i stort varje dag så jag döper mapparna efter datum och en liten anteckning efter typ vråk…havsörn…skog och rådjur…plats sen lägger jag ut i stort sett ut allt eftet att jag rensat hårt annars blir det gör mycket och är det någon som hittar ngn bild på bloggen som önskas är ju datumet där också och bara gå in i den mappen i datorm som har det datumet…ungefär så…hängde ru mä… :-)

    Like

    1. Jo med hängde jag, och rensar gör jag ju fast inte så hårt då jag vet att vissa bilder växer om de får ligga till sig. Sen vill jag ju säga nåt med mina bilder ibland och vill hitta nån slags röd tråd i vissa inlägg och då är ju datumet inte till nån som helst hjälp. Men antecningar i mappen låter ju vettigt. Tack!

      Like

  3. Kan inte komma med ett vettigt förslag. Just för att du gärna vill förmedla en mening, en känsla.. o.s.v. med flera bilder. Måste vara ett hästjobb för dig att hitta bilder som passar ihop.
    Fin liten iskatt i alla fall.

    Like

    1. Ibland funkar det ju väldigt bra om jag har en idé från början, men när man snubblat över spännande motiv då är det svårare att kategorisera dem, helt klart. Tack ändå för kommentaren.

      Liked by 1 person

  4. Läcker iskatt! Vi är nog många som bara fotar på och låter bilderna ligga på fotoprogrammen i datorn. Det programmet sorterar grovt. Man kan ju tagga sina bilder för att lättare hitta dem, som man gör på bloggen. Men det blir inte gjort för mig. Jag har mina per datum, men försöker emellanåt att ge rubriker, det underlättar letande, då vet man var bilderna är tagna: på landet, hemma i stan, på promenad, någon resa. Det fungerar hyggligt så länge minnet fungerar.

    Att slänga bilder är jag bättre på nu, men jag resonerar som du, man får inte vara för snabb. Men mycket av det som ligger på externa diskarna är nog slängbart, de är att betrakta som övningsbilder. Men det gäller att orka sätta sig med dem och kolla igenom.

    Like

    1. Tack så mycket!
      Mina ligger inte ens i fotoprogram då jag inte ens har ett som går att spara bilderna i, så jag kan inte tagga dem heller. Det hade såklart underlättat en del om jag nu tagit för vana att göra det, vilket jag inte är så säker på. Mina ligger bara i mappar vartefter mapparna på minneskortet töms. Törs ju knappt säga det, men jag har inte ens döpt dem efter datum och år, ha ha ha!!
      Slänga bilder har jag också blivit lite bättre på, men det blir rätt många kvar ändå som jag av olika anledningar tycker om och speciellt familjebilder då jag inte visar upp några på bloggen av hänsyn till släkten. Och att orka sätta sig att leta igenom alla bilder vill jag inte ens tänka på, men jag kan ju försöka att skapa lite ordning på det som kommer så det inte blir lika illa framöver. Mycket att fundera över är det för att få till ett bra system.

      Like

      1. Har man inte ens datum så blir det svårt att hålla rätt på bilderna. Jag tömde förra året datorn på 30 000 bilder. Familjebilder är naturligtvist fredade. Men jag har svårt för att ta bilder när många är med, till jul och andra sammankomster, så i år tog jag inte ens fram kameran på julafton.

        Jag har en bekant som gör fotoböcker på årets bilder och hon designar dem inte så där luftigt och vackert utan klämmer in så många bilder som hon bara kan. Också ett sätt.

        Like

        1. Jag tar inte så många familjebilder med alla på jag heller, jag är fortfarande allt för obekväm i den rollen. Sonen och syrran funkar bra för de är inte själva obekväma framför kameran. Att göra fotoböcker kan ju vara roligt iofs, men att välja ut bilderna där…oj oj! Tack och lov är vi olika så det finns många alternativ att få inspiration av.
          Datum står ju iofs på varje bild ändå och de ligger i nån slags nummerordning efter månader med viss felmarginal ibland, men det är skärpning som gäller framöver för att försöka hitta en bild i det arkivet är snudd på hopplöst.

          Like

    1. I guess that is a good way to sort them out, but I always get ambivalent about some pictures that seems to fit many different categories. I guess you have no problem finding what you are looking for then if there is a special picture you are looking for?
      Thanks for your help Edward, nice of you!

      Like

  5. Jag lägger mina foton i mappar med månadernas namn (3. Mars 2016), När jag använt ett foto så flyttar jag det till en annan mapp med exempelvis namn på området som jag tagit det i (Isbladskärret 2016) eller med ett fågelnamn t.ex. (Kråkor 2016) Det funkar för mig. Det gör det lätt att leta sig tillbaka till ett foto :-).

    Like

    1. Blir det inte en himla massa mappar då, när du flyttar över de använda till en ny mapp eller lägger du den i samma mapp som den du plockat den ur? Datum är ju viktigt tänker jag, men sen går jag lätt vilse i tanken hur jag ska fortsätta dela upp bilderna. Jag får försöka ta era olika tips och sätta ihop det till något som passar mig. Tack för dina tips.

      Like

  6. Lightroom blev lösningen för mig. Både katalog- och framkallningsprogram. Dels kan jag sätta nyckelord. Dels kan man betygsätta 1-5 stjärnor på bilderna. När mappen kommit in gör man en snabb genombläddring av bilderna en och en och sätter siffra på varje bild. Jag som brukar våndas över vilka sim är bäst klarar att göra det snabbt. Sen kommer det underbara. Du kan välja att se alla fyrstjärniga och mer för mappen, året, nyckelordet osv. Man kan också flagga en bild. Och du kan koppla bilden till en smart samling “att publicera/fixa till” utan att behöva flytta bilden. Sen när du har en kort stund över går du direkt till mappen och jobbar med Dina utvalda bilder.
    Man kan Också skapa en virtuell kopia av sin bild. Så du lan ha fyra redigeringsversioner av en bild, men tyngdmässigt tar den bara en plats i datorn.

    Like

    1. Det låter ju väldigt smidigt måste jag säga, men vet du hur det funkar om man sparar bilderna på en extern hårddisk? Alltså, då finns ju inte mapparna tillgängliga där programmet är?
      Sen har jag fått för mig att LR är fasligt dyrt, men jag har kanske fel.
      Tack snälla för tipset.

      Liked by 1 person

      1. Jag lagrar mina bilder på två externa diskar så det funkar fint. Bilderna ligger externt och jag redigera dem i programmet utan att behöva flytta bilden. När jag importera bilder från kameran en till Lightroom så väljer jag att kopiera dem från, kortet till platsen på externa disken samtidigt som jag importerar. Jag sparar massor med tid. Vill jag istället ha in bilder som redan finns på datorn väljer jag att importera utan att flytta så ligger bilden kvar i sin riktiga mapp men visas ändå i programmet och kan få nyckelord och så vidare

        Like

      2. Pris: inte så fasligt dyrt. Jag betalar ca 1500 kr per år för prenumeration på fotografpaketet hos Adobe. Det är CC och då ingår både Photoshop och Lightroom. Och då får man löpande uppdateringar också. Gratis. Man får också möjlighet att använda programmen i sin mobil. och har ett cloud ca 20 g automatiskt (om jag minns mängden rätt).

        Like

        1. CC? Vad är det? Det tyckte jag var väldigt dyrt om man bara ska ha ett bra lagrings-system. Själv redigerar jag ju i princip inga bilder så jag har ju ingen nytta av de programmen i övrigt. Då får jag nog hitta på något annat, men tack snälla för all information.

          Like

          1. Cc står för creative cloud och är adobes prenumerationsversion av programmen. Helt enkelt att du hela tiden får nya uppdateringar istället för att behöva köpa en viss version som sedan bara blir äldre och inte uppdateras. Det är ju två väldigt kunniga program, som kan användas till väldigt mycket. På så sätt väldigt prisvärda, Om man använder dem …

            Like

  7. Har också Lightroom, och gillar de massor. Prenumererar och betalar 105 kr månaden. Då ingår Photoshop också. De är lätt att hålla ordning i lightroom.

    Like

Something on your mind?

