Lördagslunk

Klicka på bilderna för bildtext och större format.

20 thoughts on “Lördagslunk

  1. Så du har tagit upp målandet igen. Verkligen stillsamma bilder, förutom de stirrande ögonen. Jag hade en väninna som kunde plocka ut sitt öga, de ser ut så där. Fin serie.

    Like

    1. Ja, jag kände att jag behövde det, målandet även om det inte blir något vettigt av det är det skön avkoppling och fokus på det man gör för stunden. Fy vad läskigt på nåt vis, det där med ögat. Jag har alltid varit känslig när det kommer till just ögon och knän, fråga mig inte varför.
      Tack så mycket.

      Like

      1. Det måste vara härligt att kunna måla, jag har aldrig sysslat med det. Avkoppling som med fotandet, kan jag tänka, men då har du både och. Ja, det var förstås en sorg hos henne och jag blev påmind nu. Hon dog sedan.

        Like

        1. Ja det är det faktiskt, och jag älskar även dessa målarböcker för vuxna om jag inte orkar tänka ut motiv men vill känna skaparglädjen. Det kanske du kunde testa. Jag saknar faktiskt alla pysselstunder som vi hade när sonen var liten. Vi pysslade jämt, målade, klippte och klistrade, gjorde figurer med flörtkulor och piprensare och höll på med lera och pärlplattor.
          Så sorgligt det lät, trist att jag påminnde dig om det.

          Like

          1. Jag tror att jag ska ta itu med att göra fotoböcker, det får bli mitt pyssel. Nu har jag planerat att göra ljus i julklapp till de smås föräldrar, tillsammans med de små. Har gjort det ett år i födslis och det blev jättebra, blockljus och flytljus. Vi har så mycket ljusrester. Vi pysslar en hel del tillsammans och det är kul.

            Häromnatten drömde jag att jag grät, helt otröstlig var jag. Jag tror att jag har så mycket sorg inom mig som pyser då och då. Hon är en av sorgerna. Ibland påminns man, men så är det.

            Like

            1. Men oj, det låter inte bra att du går och bär på så mycket sorg inombords. Jag kan ju bara utgå från mig själv, men jag törs inte släppa riktigt på mina sorger för jag är rädd att det inte ska finnas något stopp. Kanske är du lite likadan? Och det finns ju så mycket som kan påminna en när man minst anar också. Men det är ju livet det också, att man mister och saknar även om det är en tung bit.
              Åh så roligt, ja det är jätteroligt att pyssla, nu blev jag också sugen på att göra egna ljus, tack för tipset. Och extra kul med de små, är lite avundsjuk på att du har dem.

              Like

              1. Vi är kanske lika där. Det är möjligt.

                Jag använde ölburkar som var avklippta att smälta olika färgers ljusstumpar i – i vattenbad, satte fast dem med klädnypa i kastrullen. Det är väldigt roligt att umgås med de små, att träffa dem varje vecka.

                Like

                1. Hoppas att du slipper vara nedstämd och ledsen och så härligt att du har möjlighet att träffa de små så ofta, de har ju en förmåga att få en att stanna i nuet.
                  Smart med klädnypor för att hålla burkarna på plats, det ska jag komma ihåg.

                  Like

                  1. Jag mår bra, vi har haft besök av en dotter, jag har bakat en äppelpaj och har just fått höra att här i veckan ska vi på lyktvandring på dagis. Mysigt. Hoppas att du mår bra också.

                    Like

                    1. Åh så mysigt det låter, både att ha lyktvandring och att ha en dotter på besök. Skönt att du mår bra, och jodå tack jag är rätt ok jag också.

                      Liked by 1 person

  2. Det såg riktigt mysigt ut. Stirrande ögon på frukostbordet har jag sluppit (hittills). Visste inte att du tecknar, härligt! Min man målade (i olja) och tecknade mycket.

    Like

    1. Visst är de läskiga, äggögonen? Har aldrig tänkt på det tidigare. Ja det var en skönt slö dag. Jo jag har alltid tecknat och målat mer eller mindre. Olja har jag dock inte använt på många många år.
      Vad roligt, då har du en massa minnen i form av konst också då?

      Like

      1. Jag har en hel del tavlor kvar. Han har sålt en del med åren och gett bort till folk som gillade hans tavlor. Många teckningar finns kvar. När han inte kunde gå och äta längre och blev svagare och svagare, tecknade han som besatt. 5 av hans sista teckningar hänger också på väggen. Resten ligger i en mapp. Många av hans vänner ville ha kopior som jag fixade.
        Sedan var han väldigt duktigt på att göra skulpturer. Gärna med material från soptippen. Vi bodde inte långt därifrån och han hade kontakter där. Skulpturerna går ju inte att ha i en tvåa. De blev kvar i Kungsbacka, där vi hade ett hus och bodde i 17 år men alla foton av dem finns förstås.
        Jag lever bland hans minnen, vart jag än vänder mig så finns han där. Varje tavla, varje teckning säger mig nånting. Jag hör honom genom dem.

        Like

        1. Det låter både sorgligt och fint på en och samma gång, både hur han tecknade på slutet och att lämna alla skulpturer kvar. Det måste ändå kännas fint att ha nån slags kommunikation via alla teckningar och målningar.
          Kungsbacka…visst ligger Ytterby i Kungsbacka? Därifrån har jag flugit helikopter in över Göteborg och ut över kusten. En oförglömlig tur.

          Like

          1. Ja, så är det. Många teckningar visar det han tänkte. Att lämna det han älskade och sedan ser du ett slags “ingenting” dit han går. Många samtal vi hade om döden återgav han också i teckningarna.
            Kungsbacka ligger ca. 25 km öster om Göteborg och därmed redan i Halland.
            Ytterby är en del av Kungälv och ligger ca. 20 km norr om Göteborg.

            Like

            1. Det låter så oerhört tufft, måste ha varit väldigt många känslor denna period för er båda och för dig i efterhand.
              Ja du ser, geografi var mitt sämsta ämne i skolan. Tack!

              Liked by 1 person

Something on your mind?

