Med eller utan rörelse…

Jag satt här och försökte få till ett inlägg med lite av de bilder jag tog i förmiddags, men jag tyckte inte bilderna passade ihop hur jag än funderade. Kanske är det för att jag själv känner mig väldigt splittrad just nu och har för många tankar som gnager på hjärnbarken. Jag hittar ingen riktig ro i kroppen utan springer bara mellan motiven när jag är ute, och när jag kommer hem sitter jag och stirrar på bilderna och tycker att de ser ungefär likadana ut allihopa.

Dubbel rörelse ~ 11 November 2016
Dubbel rörelse ~ 11 November 2016

Det känns lite som om jag har fastnat i mitt fotograferande på sistone, att jag inte alls hittar den där riktiga inspirationen, inte får till de där bilderna som jag önskar. Jag ser inte hur jag ska komma vidare för att göra bilderna mer personliga och förmedla mer känslor eller mer intressanta bilder där det händer något. Det känns som om det bara blir upprepningar av det jag redan gjort, utan någon förbättring, eller bara avbildningar av det jag ser och inget mer.

Stilla rörelse ~ 11 November 2016
Stilla rörelse ~ 11 November 2016

Jag tar bilder varje dag, men vad vill jag säga med de bilder jag tar, vad tänker jag på när jag ser motiven jag fastnar för och hur känner jag inombords. Det där med tålamod ja… är jag med eller utan rörelse? Står jag still eller rör jag mig framåt?

Oavsett så blev jag iallafall fylld av sinnesrörelse idag när jag öppnade ett paket jag fått på posten. Tack käraste Annelie för lakritskalendern, detta blir nog något slags rekord för lakrits att räcka i detta hem då denna godislåda ska räcka ända fram till julafton!

Sinnesrörelse ~ 11 November 2016
Sinnesrörelse ~ 11 November 2016
14 thoughts on “Med eller utan rörelse…

  1. Din header har fått ett väldigt lyft. Snyggt ! Väldigt stor kontrast mellan de två övre bilderna, ja, mellan alla tre. Den första suggestiv, ser i mina ögon vid första anblicken ut som rök men vet ju att du fotograferar fruset vatten. Den känns nästan lite orolig. Den i mitten är full av rörelse samtidigt som den känns mjuk och harmonisk. Den sista känns mer verklighets nära. Så ser jag på dina bilder medan andra säkert tolkar dem på ett annat sätt. Sen påverkas jag självklart av dina rader, kanske hade jag tolkat bilderna på ett annat om du inte skrivit något. Splittrad, fastnat, ingen ro, stirrar och står jag still eller rör jag mig framåt ? Ja, det där sista är något som jag själv funderar på. Dina inlägg är utan tvekan tankeväckande.
    Ha en fin helg Lena.

    Like

    1. Ibland önskar jag på riktigt att jag kunde stänga av min hjärna och alla tankar, men det går ju tyvärr inte. Vore så skönt att kunna ta semester från det som inte är positivt över helgen när man itne måste ut i verkligheten. Nåja, det går över som tur är, dessa tankar.
      Och visst tolkar man bilder utan text mer brett än med text då orden snävar in vad det handlar om. Och det där att stå still eller röra på sig är något som jag tycker är oerhört svårt att svara på själv. Det måste man nästan resonera tillsammans med andra för att se det hela lite utifrån.
      Önskar dig en fin helg också Anita, tack för din intressanta kommentar och dina tankar. Alltid lika roligt att du delar med dig av dem.

      Liked by 1 person

  2. Jag tycker du är ständigt innovativ i ditt sökande, Lena. Själv är jag inne i en period som kanske liknar din – eller tankarna liknar dina. Jag tycker att jag lite har tappat lusten att fotografera. Jag slutade ju arbeta och trodde att jag skulle ägna mig åt fotografering och bildredigering och njuta. När det gått ett år kändes det trångt och innestängt…så jag vikarierar nu 2 dagar i veckan för att få den sociala biten tillbaka, och kanske lusten att fotografera igen.
    Som jag tänker – gör ett uppehåll, gör annat! jag tror fotografering blir roligt efter ett tag igen…åtminstone hoppas jag det. Du är kreativ och hittar på nytt – men riktigt när vet du inte!? Det kommer till dig.

    Like

    1. Ja, du har rätt, jag skulle nog också behöva lite mer av den sociala delen. Det har varit alldeles för lite sånt en period, ibland är det svårt att hitta balansen och vad som är lagom.
      Jag ställer gärna lite höga krav på mig själv också, att jag ska kunna allt på en gång vilket jag rent logiskt vet är orimligt. Det är säkert lättare att se utveckling från utsidan, ungefär som när man en dag ser den där gamla tanten i spegeln och undrar vart flickan som var där dagen innan tog vägen.
      Trist att du känner igen dig men skönt att inte vara ensam i dessa funderingar. Märkligt hur naivt man ser på sig själv ibland ändå. Skönt att du kan få hoppa in och jobba lite ibland, det är ju så viktigt att känna sig delaktig och behövd och att kunna dela tankar någonstans. Kanske är dags att måla lite igen, det var mycket länge sen sist.
      Tack för dina kloka tankar Ann-Christine, hoppas lusten kommer till oss båda snart igen. Trevlig helg!

      Like

          1. Jaa Lena fina, det finns fakkis bara en du,så va rädd om dej. Millioners kramar å flärrrrrrp😘❤️💚

            Like

            1. Ja och tur är väl det…att det bara finns en av mig. Herrejösses så världen skulle må annars.
              Flääärpkramar och var rädd om dig mä’! 😍👍👀❤

              Like

  3. Jag fastnar för det där med “bara avbildningar av det jag ser och inget mer.” De flesta som fotograferar avbildar ju, en del precis upp och ner, andra kanske med en liten tanke bakom. Du vill mer med ditt fotograferande och experimenterar och prövar dig fram men ändå känner du inte att du hittar rätt. Jag tror att det är en process som alla som skapar går igenom. I perioder finns inte en bild som får godkänt, precis som författare som sitter där med ett tomt ark… eller numera en tom skärm, och inte får ner några ord. Jag tror att det är bra då att bara fortsätta fotografera. Vissa dagar hittar du bara bilder som du redan har tagit flera gånger om, men en dag finns där ett guldkorn och det blir man lycklig av. Det räcker ju egentligen ganska långt ett guldkorn då och då tills man vet vad man egentligen vill och tittar man sen bakåt så ser man en utveckling, trots att man har tvivlat.

    Här gillar jag din isbild med stilla rörelse, så vackert med vatten på ömse sidor isen.

    Like

    1. Uttrycket bara avbildar är kanske fel ord, men i brist på något bättre visste jag inte hur jag skulle uttrycka mig. Jag gillar ju att avbilda också ibland och det är ju många som gör det med en tanke bakom såklart.
      Och jag vill ju lite mer med mina bilder som du säger och visst är det så att de där talande bilderna eller gulkornen räcker, samtidigt finns det sånt jag vill visa (te x känslor/stämningar) som jag inte lyckas med och jag har nog ganska lätt att fastna i det jag inte lyckas med. Tokigt men de där kraven är svåra att släppa. Tror helt klart att bästa sättet är att fortsätta och prova sig fram som du skriver, rätt som det är hittar jag väl en bit på väg.
      Tack så mycket för dina kloka tankar och kul att du gillade min stilla rörelse.

      Like

  4. Jag fastnade för den första bilden. Kanske för att jag själv gillar att fota det där inte allt för tydliga, lite fantasiprövande, abstrakta… Och det du beskriver tror jag hör till många av oss under vårt fotoutövande och bildskapande. Jag kan komma till stadier när det bara fastnar. Som att stå och trampa i någon hård kola med stor tomhet…. Då funkar inget alls. När jag stött på detta vilket inträffat flertalet gånger… då är det skönt att liksom ta en paus. Kan vara en mikropaus eller långvarig paus, men att just ladda om och även låta mig inspireras av andra… det skapar nya idéer. Men som du skriver vill vi nog dom flesta av oss skaffa oss “våra egna avtryck”. Ord hjälper ju till om man vill förtydliga en speciell känsla med en bild annars är det ju upp till var och en hur vi tolkar. Jag gillar det du gör och tycker att du utvecklas hela tiden. Du ger massor av inspiration i dina inlägg!!! Må så gott!

    Like

    1. Tack snälla för dina ord och att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag önskar så att jag hade någon vän på nära håll som delar mitt intresse för jag tror att man mår bra av och utvecklas mer även av att diskutera bilder och bildskapandet med andra. Det skulle ge mig väldigt mycket tror jag. Sen är det ju roligt att den som tittar får skapa sig sin egna uppfattning och tolka bilder utifrån sina erfarenheter så att låta bli bildtexter är ju lite spännande tycker jag. Jag gillar ju också det abstrakta och det som inte är självklart även om annat mer själklart har sin plats det också.
      Kul att du ser nån slags utveckling och roligt att kunna inspirera. Tack så mycket Susanne, ha det fint du med.

      Liked by 1 person

Something on your mind?

