En välkommen ljudbild

Det är lustigt det där med ljud och hur vi upplever och tänker på dem. Igår kväll när jag stod på balkongen så kom jag på varför jag tyckt att det varit så otroligt tyst ute på kvällarna senaste tiden, men det krävdes att jag hörde ett ljud som jag inte hört på länge men som alltid varit där tidigare för att jag skulle komma på vad som saknats.

27 oktober 2016
27 oktober 2016

Jag vet inte hur länge ljudet varit borta, för det är ju så med våra vardagsljud och bakgrundsljud att inte förrän de förändras tänker vi på dem. Då vattennivåerna både i havet, åar och sjöar varit extremt låga de senaste månaderna så har det gjort att ån som rinner förbi här hemma varit knäpptyst. Men tack vare de två senaste veckornas idoga regnande har nu ån åter fyllts på och nu forsar och brusar det så där härligt igen.

15 thoughts on “En välkommen ljudbild

  1. Ja, när det är ljud man är van av att höra och det plötsligt upphör så undrar man vad som är fel. Kan ta ett tag innan man upptäcker det för att man tar det för givet. Härlig bild, vattnet ser så mjukt ut när det rinner nerför :) Jag ska börja med att fota forsar med lång slutartid nu när det börjar att skymma tidigt så man slipper hålla på med filter :) Usch, jag känner mig så lat, men det ska vara skoj att fotografera. Min kompis är tvärtemot, han kan hålla på med filter och greja i evigheter med tabeller och annat tidskrävande jobbiga grejer! :D

    Like

    1. Ja visst är det så, tack så mycket John.
      Håller med om att det ska vara kul att fotografera, jag skulle nog inte heller ha tålamod att greja med tabeller och annat och jag skulle nog inte kalla det för att vara lat utan mer att vi har olika uppfattning och känsla för vad det är i fotografering som vi tycker om och finner glädje i. En del tycker om själva processen som leder fram till en bild andra drivs kanske mer av glädjen i att upptäcka motiven. Andra gillar att sitta med redigeringprogram och trolla fram bilder med filter och annat. Och nån gillar att snöa in på det tekniska och utrustning. Huvudsaken är väl just att det ska kännas kul för en själv, alla har vi ju olika petsonligheter och sätt att lära oss saker.

      Liked by 1 person

  2. Visst är det intressant med ljud och hur man omedvetet vänjer sig och sen saknar något men inte riktigt veta vad. Ditt ljud av det forsande vattnet låter ju helt underbart. Ljud av naturen skapat. Här är det ett ljud som jag inte riktigt kan vänja med vid men som finns där, år efter år. Det är ett speciellt ljud av lyftkranar, inte alls högt eller på något vis störande men det påminner mig om när de byggde ett nytt hus precis utanför våra fönster under en period när jag var i total psykisk obalans. Det är idag många år sen men det där speciella ljudet ger mig en känsla av olust. Ja, det byggs väldigt mycket just nu vilket är nödvändigt då många hus är gamla, övergivna och förfallna. Någongång ska det väl bli färdigt men det går snigelfart då man har sin egen lite speciella “teknik” att bygga här på Malta.
    Tillbaka till din bild istället, den är verkligen bra då du lyckats frysa vattnet så att det ser mjukt ut men ändå ger känslan av att det verkligen forsar.

    Like

    1. Jamen visst kan ljud ge obehag som är hämtade från obehagliga minnen, precis som dofter och lukter gör och det är spännande hur hjärnan fungerar och reagerar på sånt. Det är väl bra också tänker jag då det kan hjälpa oss reagera snabbt på fara, te x brandrök. Men i ditt fall blir det såklart tufft att stå ut.
      Tack så mycket Anita, jag blev så glad att vattnet var tillbaka och med det ljudet. Ha en fin fredag.

      Liked by 1 person

      1. Känns inte särskilt tufft att uthärda då ljudet inte stör mer än att det får mig att minnas och det pågår ju inte ständigt. Inget jag går omkring och lider av precis. Just nu hör jag någon som spikar och har gjort så ett bra tag vilket istället låter nästan harmoniskt ;-)
        Fin fredag till dig också Lena

        Liked by 1 person

Something on your mind?

