Scary or Not? Haunted II

I have always been afraid of the dark. Ever since I was a little girl my imagination has been playing tricks with my mind when it was dark. That creepy feeling of someone or something lurking in the shadows, just waiting for the right moment to…

It doesn’t matter where I am, indoors, outdoors, in the city or the forest or with whom. It could be a sound, a scary movie (which I don’t like to watch) or just the thought of looking in the morror when brushing my teeth at night and realize there is a monster or a murderer creeping up behind me.

20 oktober 2016
20 oktober 2016

I read a great deal of Stephen King and Dean Koontz as a teenage, and I guess that helped me with coming up with scary scenarios and scary people and things. Both realistic one’s and non realistic, it didn’t matter. So, with Halloween coming up I thought I’ll try to take photos that looks scary to me in some way. I don’t know if they really are, but maybe that depends on your imagination and what you are scared of?

Have a nice Sunday ;)

Yes, it is me
Yes, it is me as Jack “the Pumkin’ King” Skellington

 

36 thoughts on “Scary or Not? Haunted II

    1. Intressant att du tycker att bilden förmedlar förvirring, det var inte alls min tanke. Tack så mycket för din kommentar, så kul att se/höra hur andra uppfattar ens bilder.

      Liked by 1 person

      1. Slutartiden tror gav mig den känslan. Visst är det läckert hur man tar in dina känslor när man tolkar sina/andras bilder . Tror för mig är det en anledning varför jag gillar bilder. Kan jämföra det med musik.

        Like

        1. Ja, musik och bilder hänger ihop även för mig. De är lite av samma sak på nåt vis. Jag har nog svårare att förklara mitt förhållande till bilder så jag tycker om att uttrycka mig i skrift också och vad som är skillnaden och varför jag tycker om det ena framför det andra i olika skeenden eller stunder.

          Liked by 1 person

            1. Visst är det häftigt hur musik påverkar en, jag kan få gåshud av en riktigt bra basgång te x. Jag är inte så bra på samtal – tror jag. Har lättare att skriva så jag hinner tänka efter, annars hasplar jag så lätt ur mig saker utan att tänka på eller tänka efter vad det är jag egentligen vill säga och hur jag säger det. Tur vi alla är olika! :)

              Like

  1. Tycker första bilden är fantastiskt bra och positiv. Trädet dansar ju !! Den undre däremot gillar jag inte alls, lite skrämmande men är den tänkt att den ska vara lite rolig så kan jag tänka om, då är den faktiskt kul men ingen jag skulle vilja möta när jag ser mig själv i spegeln :-D Om jag känner rädsla för mörker beror så mycket på var, när och varför det är mörkt. Att sitta i mörker med et tänt ljus med någon jag tycker om är inte skrämmande. Eller att gå med ficklampa i regnskogen på natten så länge både ficklampa och guiden är med är inte heller skrämmande. Det värsta mörker jag kan tänka mig är om det blir mörkt inombords, det är nog det absolut värsta mörker jag kan tänka mig. Måtte det aldrig ske, har ju redan fått känna på hur det kan vara.

    Like

    1. För mig är inte ansiktet skrämmande, men det är nog tack vare att jag har sett filmen som idén är tagen ifrån. Det är en animerad dockfilm av Tim Burton för barn och vuxna om Jack som är trött på att ta hand om Halloween och vill vara tomten istället.
      Annars hade jag också tyckt att det är riktigt otäckt. Jag håller med dig om att det är mysigt att sitta i mörker med tända ljus och att med sällskap gå i mörker är ok, om det är någon man är trygg med.
      Och visst är mörkret inombords det absolut värsta tänkbara och det som är eller iallafall kan vara det mest skrämmande också. Ledsen att du fått känna på det, men det kan ju också vara en väldigt nyttig erfarenhet om man tar sig ur den. Jag har mina erfarenheter på det området jag också.

      Like

      1. Kan bero på att jag inte sett filmen och såå skämmande är den faktiskt inte :-)
        Ja, en erfarenhet som ligger bakom men som idag istället är till stor glädje då jag lärt att inget längre är självklart mer än att ta tillvara på nuet, plocka fram guldkornen i vardagen och stoppa alla negativa tankar, så gott det nu går. Det vi inte rår på rår vi inte på men att försöka och inte lyckas är bättre än att inte försöka alls.
        Ähh.. det där vet vi alla, borde kanske inte skriva så mycket. Sitter här framför datorn för att beta av lite kommentarer på “listan”. Ute är det 27 grader och där jag sitter 30 så det är dags att ge sig ut men jag fastnar som så ofta hos dig ;-)
        Ha en fin söndag Lena.

        Like

        1. För mig får du väldigt gärna skriva hur mycket du vill, jag tycker att det är en del av det som är intressant med att dela med sig av bilder, för de är ju så mycket mer än bara en bild. Det finns ju oftast en massa känslor med i varje bild. Och att lära sig att ta vara på nuet är väldigt viktigt tänker jag och något vi alla vet (mer eller mindre) men behöver ständigt bli påminda om då det är så lätt att glömma bort när livet rullar på. Tack snälla Anita för dina fina och intressanta kommantarer och ut med dig i solen och värmen nu :D
          Önskar dig en jättefin fortsättning på söndagen. <3

          Liked by 1 person

  2. Verkligen fin bild Lena! Vilken rörelse och stämning i trädet. Mörk och regntung oktober. Med fönstret där nere i det mörka hörnet, där bara fantasin sätter gränser för vad som skymtas. Fortsätt så! :)

    Liked by 1 person

  3. Den allra roligaste och bästa filmen man kan se så här års ju , jättefin bild tycker jag som blir glad av ditt fina fejs 😄

    Like

    1. Ha ha!! “fina fejs” jo jo… men bättre än IRL är det ju förstås. Och filmen är helt klart den bästa så här års, den bästa ihop med Tim Burtons alla andra filmer.

      Like

  4. Nej, inte skrämmande. På första bilden ser jag bara den mjuka, böljande rörelsen. Så vackert!
    Andra bilden är skrämmande för ett ögonblick. Sedan hade jag varit medveten om att det bara är Lena bakom masken.
    Jag går genom skogen när det är mörkt. Bara jag, en ficklampa och hunden. Dessutom älskar jag skräckromaner och noveller.

    Like

      1. Ha..ha.. den får jag skydda för all fara. Rädd som en kanin. Gatuhund från Rumänien. Det var en annan sak när jag gick med en Grand Danois (70kg), en Dobermann och en Border-Terrier. Över 100 kg hund i koppel. :D

        Like

        1. Lilla stackaren :( Tur han har dig så som är så modig.
          Ja, Grand Danois har vi haft en när jag växte upp så jag kan tänka mig att det går snabbt att ta sig fram med tre hundar av den kalibern utan dobbar på vintern ;-)

          Liked by 1 person

  5. I love your image, Lena, and it does capture scary feelings. I, too, used to read scary novels like Stephen King but don’t anymore in my “old age”. The world is scary enough!

    Like

  6. Jag tror att jag snor Kristallinas kommentar om dina bilder, är så trött i fingrarna, haha! Trädbilden är mycket vacker, mycket mjuk, mycket stämningsfull. Bilden av maskerade dig är läcker och lite sorgesam i tonen. Du är så kreativ!

    Like

    1. Det går bra det, det gäller att minimera sina energiska utgifter till minsta möjliga ibland, ha ha ha!
      Tack så mycket, och jaa, den är kanske lite sorgesam i tonen…jag har inte tänkt så.

      Like

  7. Du är inte ensam om att vara mörkrädd, det är vi flera som är kan jag säga… ;)
    Första bilden har ju verkligen exakt just den känslan tycker jag. Rörelsen, trädet som sträcker sig. Det mörka “hemsökta huset” nere till höger. Ja, det är helt enkelt en riktigt bra bild det här Lena. Svartvitt är dessutom det rätta valet för att förstärka det hela tycker jag. Riktigt bra jobbat! =)

    Like

    1. Skönt att inte vara ensam, det känns ju egentligen rätt fånigt att som vuxen vara så ologisk och rädd. Kanske är det därför som du uppfattar bilden just så som jag menat också, för att du inte heller gillar mörker. Tusen tack för din fina och personliga kommentar. Det uppskattas!

      Like

Something on your mind?

