Tålamodsövningar

[Swedish only]

Jag har funderat ganska mycket från och till på det här med tålamod. Jag är ju född med känslan av att det ska gå snabbt när jag får en idé i skallen, att jag ska kunna allt på en gång vare sig det har handlat om att räkna matte, lära mig ett nytt språk eller att tapetsera. Vad det än handlat om för ämne har jag alltid tänkt så, att jag måste kunna och förstå allt på en gång, annars har jag ansett mig korkad.

Var det kommer ifrån vet jag till viss del, men det har på sätt och vis varit ett handikapp när jag vill lära mig nya saker. Att inget får ta tid, att jag inte har tålamod att vänta, att jag blir otroligt frustrerad när jag inte förstår. Belöningssystem är liksom inte min grej alls, det är kickarna som varit min melodi. Eftertänksamhet nära noll med andra ord, vilket också försatt mig i en hel massa svårlösta situationer och konflikter genom åren som inte underlättats av mitt häftiga temperament. Och jo, lite bättre har det blivit med åren!

 C-3PO som trillar innan jag hinner knäppa
C-3PO som trillar innan jag hinner knäppa  – “tappa aldrig tålamodet!” (9 december 2015)

När jag nu fastnat för fotografering så inser jag ju mer och mer att just tålamod är en viktig ingrediens för att få till de bilder jag vill. Att ta tid på mig och hellre välja ut ett motiv noggrant än att ta flera stycken och hoppas på att det blir som jag tänkt mig bara för att jag inte har tålamod fungerar ju inte så bra. Jag ser ändå hur stressad jag blir i vissa situationer, te x av yttre omständigheter och min brist på just tålamod i många av mina bilder.

Så, hur övar jag då på att få bättre tålamod? Att inte vara så impulsiv? Ett sätt som jag insett faktiskt ger övning och fungerar för mig är leksaksfoto. Där går det inte att bara kasta ner ett gäng legofigurer någonstans på måfå och tro att det ska gå att se en berättelse, utan då måste jag tänka, vrida och vända på mig, ha nån slags idé eller berättelse och utveckla den på plats innan jag knäpper.

Alldeles för stressad och utan tålamod vilket resulterar i en usel bild
Alldeles för stressad och utan tålamod vilket resulterar i en usel bild (27 augusti 2016)

Det finns säkert många av er som tänker att det är väl inget att hålla på med, att det är enkelt, barnsligt och att det inte kräver någonting av den som trycker på knappen, men då tycker jag att ni har fel. För mig har det iallafall gjort det lättare att öva på mitt tålamod och på att se hur bilden ser ut innan jag trycker på avtryckaren. Det är ett evigt flyttande och balanserande med figurerna hit och dit för att de ska stå stilla tillräckligt länge för att jag ska hinna knäppa min bild.

För mig är detta lättare än att te x sitta och vänta på att en fågel ska komma förbi där jag vill ha den i en bild av den enkla anledningen att jag gör något medan jag försöker få till bilden. Dvs. flyttar omkring gubbarna, försöker att få dem stå, sitta där jag vill och utveckla historien jag vill förmedla. Och att behöva göra om en tanke som inte fungerade, flytta om, ställa upp figurerna igen och igen när de blåst omkull kräver definitivt tålamod.

Mer tålamod, bättre bild
Mer tålamod, bättre bild (29 augusti 2016)

Jag tänker att om ju bättre jag blir på att ha tålamod med detta ju mer nytta har jag av det när jag tar andra bilder, såna jag egentligen helst vill hålla på med även om det är ganska roligt med leksaksbilder också. Hur gör du för att öva tålamod när du fotograferar, eller är du född med en ängels redan från början?

Och för er som är intresserade, gå gärna ut och kolla på te x @east_mountain på instagram eller bloggen Stuck in plastic, där snackar vi leksaksbilder!

15 thoughts on “Tålamodsövningar

  1. Jag håller med dig om att det är bra att ha tålamod när man fotograferar för att hålla koll så att bilden blir som man vill ha den. För det krävs det tid.Fina bilder på gubbarna!

    Like

  2. I love these Lena. And there is no doubt that good photography needs patience. It is an amazing skill and art combined that takes a lot of work! Keep it up because I love the variety that you share with us

    Like

    1. I had no idea you where so good at Swedish Debbie :) Thank you very much fpr taking the efford to translate and comment on this post. You are so right about the skill and art combined. Thanks again Debbie for your words, you are a real sweetheart.

      Like

  3. Tålamod är klart en fördel när man fotar och jag förstår vad du menar med att det krävs vid leksaksfotografering. Ibland händer det att jag arrangerar foton och det är verkligen inte det lättaste att få till det, det är bara att ta om, och ta om och prova på olika sätt tills det där lilla extra eventuellt fångats på någon av bilderna. Den scenen du tagit här med den lilla figuren som är obekant för mig är väldigt lyckad, tycker jag, det är verkligen hisnade långt till marken.

    Like

    1. Ja, det där att arrangera foton, vare sig det är figurer eller stilleben är som sagt inte lätt och kräver tålamod. Figuren är en av de mest kända robotarna från Stjärnornas Krig-filmerna och heter C-3PO. Hade jag inte haft en syster som var besatt av de filmerna som ung hade jag nog inte heller vetat vem det var :) Tack så jättemycket för din kommentar.

      Liked by 1 person

  4. Hur cool bilder som helst med den lilla gubben! Så kul ide att fota med små figurer. Och till fotade krävs de massor av tålamod! Ibland har man mer men ibland lite mindre….

    Like

Something on your mind?

