Varför tycker jag om en bild?

Vad är det egentligen som gör att man tycker om en bild? Måste den vara skickligt gjord tekniskt, väl genomtänkt, noggrant komponerad? Jag antar att om man är en skicklig fotograf så ser man skillnad på det tekniska, hur mycket jobb det är nedlagt för att få till den där bilden och uppskattar en bild på ett helt annat sätt än vanligt folk som jag, eller?

Och hur mycket är tur om någon tar den där perfekta bilden? Hur mycket kunskap om motivet kräver det för att chanserna till en bra bild ska öka markant? Det beror kanske på vilken slags motiv det rör sig om. Levande djur kräver säkerligen en hel del kunskap både tekniskt och om djuret, men ett landskap då? Kräver det lika mycket för att få en bra bild? Att man är bra på att spå väder, veta hur ljuset faller vid en viss tid på dygnet?

Det spelar säkert in hur du vill förmedla känslan av det du ser eller om du försöker avbilda rakt av, om nu det ens är möjligt utan att lägga en liten bit av sig själv i bilden. För vem du är avgör såklart hur du väljer vad som ska vara med och inte i en bild. Och kanske säger det mest om dig som fotograf, vare sig du är proffs eller amatör, vad du väljer att lämna utanför bilden?

f/11 1/80 sek 21mm ISO 100 Monokrom
f/11 1/80 sek 21mm ISO 100 Monokrom

Ovan: En bild jag tycker om, bl a för att den ser ut som ett levande väsen. En trädgubbe som reser sig upp och sträcker på sig efter en välbehövlig vila. Kontrasten mellan ljus och mörker men något lite för mörk.

De allra flesta verkar tycka om bilder på solnedgångar och soluppgångar, bilder av månen, söta husdjur, barn och närbilder på blommor och insekter. Det räcker att titta på instagram i en timma för att se att det är bilder som får mycket uppmärksamhet utan att för den skull alltid vara särskilt bra, medan mer konstnärliga bilderna sällan får uppmärksamhet hur kreativa, uttrycksfulla, vackra och/eller känslosamma de än är. Ganska sorgligt faktiskt. Vad mer är att de bilder jag själv varit och är mest nöjd med eller tycker bäst om, ofta är bilder som få verkar tycka om. Jag undrar vad det säger om mig och mina val, mitt förhållande till bilder?

Så, vad är det då som gör att man tycker om en bild? Såklart har det med vem du är att göra tänker jag, varför du tittar på bilder och vad du har för relation och minnen till olika motiv. Vem du är avgör antagligen vad du ser i en bild men också vilken sinnesstämning du är i för stunden. Samtidigt kan jag gå tillbaka i mitt arkiv och jag tycker fortfarande bäst om ungefär samma bilder som för fyra år sen. När det gäller mina egna bilder kan ju en del av svaret vara att jag minns känslorna i själva ögonblicket då bilden togs, men det kan det ju inte göra när det gäller andras bilder.

Betyder det att jag inte utvecklas i mitt fotograferande alls?

Vad säger de bilder jag tar om mig?

Hur uppfattas mina bilder av andra?

Ser de samma saker som jag? (självklart inte, men ser de något av det jag vill förmedla?)

Hur tänker jag om personerna bakom de bilder jag tycker om?

Ser jag det de vill förmedla?

Funderar jag över hur de är gjorda tekniskt?

Jag funderar på att sätta mig ner och titta på en massa bilder bara för att se om de har någon gemensam nämnare, de bilder jag tycker om. Både när det gäller andras och mina egna. Kanske jag kommer på något intressant om mig själv som jag inte visste om.

f/5.6 1/60 sek 18 mm ISO 100
f/5.6 1/60 sek 18 mm ISO 100

Ovan: En annan bild jag tycker om. Jag tycker om hur ljuset går som en våg genom bildens annars så raka och dystra linjer. Den ger en positiv känsla trots det strikta och det grå får en varmare ton i ljuset.

Och jo, jag tycker såklart också om bilder på soluppgångar, solnedgångar, blommor, insekter, söta djur och barn.

Jag har inga svar på alla dessa frågor, men det är intressant att fundera över tycker jag. Vad tycker du, hur tänker du kring fotografering och bilder du tycker extra mycket om?

28 thoughts on “Varför tycker jag om en bild?

  1. En bild ska vara omedelbar dvs gå direkt till mitt tyckaomcentrum. Bilden med solljuset med 18mm objektivet är en sådan bild. Motivet har mindre betydelse även om jag ofta fastnar för blommor, djur och insekter. Det finns fotografer som tar jättefina porträtt av människor som jag också är mycket fascinerad av.

    Like

    1. Det håller jag med till viss del, för det finns ju även bilder (tycker jag) som växer med tiden. Samtidigt undrar jag ju vad det är som gör att en bild går rätt in i tyckaomcentrum (bra ord). Det är intressant.
      Porträtt är riktigt intressant om de är bra mycket för att jag själv inte törs ge mig på eller kan det.

      Liked by 1 person

  2. One theme, the same time and lightish conditions , same the photographic equipment and two different persons. The effect: two different photographs.
    For my money on the photograph consists not only the record of the image, but also the way of the perception of the reality. The way of the perception of the reality depends on our mood in the moment of the doing of the photograph, our upbringing and culture areas from which we come, our vital experiences, our character. Also on the photograph have influence our skills and the knowledge on the subject, the knowledge about the composition.
    Our photographs are well seen through persons similarly perceiving the world like we. Every from us is an individuality, but among billions of the individuality on the world will be found also very close friends.
    Heartily I greet, Andrew.

    Liked by 1 person

    1. I agree with all of that, and it is amazing that you can be friends through photos that apeal to us. Thank you for your wise and nice comment. And thanks for taking the time and effort to translate the text.
      Heartly greeting back to you.

      Liked by 1 person

    1. Jag tror att det ändrar sig över tid på lång sikt också. Jag försöker se om bilderna har nån gemensam nämnare. Stämning, ljus, minnestriggare, nån slags igenkänning, känslan de framkallar.

      Liked by 1 person

  3. Tycker att Andrew har sammanfattat det hela på ett helt fantastiskt sätt.
    Även fotografer är bara människor med olika intressen. Jag följer en tysk fotobloggare som är besatt av arkitektur, grafiska mönster och strukturer i Berlin. Inte alls min sak men bilderna är fascinerande för mig ändå. Jag funderar inte på hur han är som människa.
    Några jagar det perfekta ljuset, några ser bara detaljer, några figurer och ansikten i sten, träd och dylikt.
    Några ser skönheten i en vissen blomma, andra inte alls. En rostig spik är fascinerande för några och andra ser just en rostig spik.

    Like

    1. Håller med dig, både när det gäller vad Andrew skriver och det där att vara fascinerad av bilder man själv egentligen inte är direkt intresserad av att ta själv. Och visst är det så att vi ser olika saker i ett motiv utifrån våra relationer till ting och natur. Tack för ditt svar!

      Liked by 1 person

  4. Många bra synpunkter ovan. Jag tror att det är en kombination av komposition, känsla och överraskningsmoment som ger de riktigt bra bilderna samt att kamerainställningarna stöder det man vill förmedla med bilden.

    Like

    1. Det där med överraskningsmoment var en intressant aspekt jag faktiskt inte tänkt på, tack. Det har nog stor inverkan i vissa bilder och kanske även att en bild är precis det motsatta, exakt det man förväntar sig och vill se. Tack Anne =)

      Liked by 1 person

  5. Bra skrivet, Lena. Och jag gillar speciellt trädgubben…

    Jag har haft dessa funderingar många under åren som fotograf. Hur jag tänker som fotograf… För mig är två saker som är viktiga och det är att se och känna. Känner man inget för det som man fotograferar så syns det i bilderna.

    Bilder jag föredrar är de med känsla, innehåll och helhet.

    Like

    1. Tack så mycket Malin. Jag kan tänka mig att det är nåt man har eller inte, att kunna läsa av bilder även om man såklart kan öva upp det och lära sig schablonmässigt till viss del så är nog vissa helt enkelt bättre på det än andra från födsel. Känsla är viktigt, samtidigt funderar jag på om jag ens ser det…nåt att fundera över för mig.

      Like

  6. Of course it is very personal what to express with your photography. For me the beauty of nature (especially the ‘simple’, daily but yet wonderful wonders of nature (little creatures f.e.) is so comforting… and it’s a nice compensation for the harsh world we live in… Maybe that’s why it is appealing to so many people too, it is nice to look at beauty that is accessible, easy to understand and what gives an instant good feeling.
    Nevertheless I love ‘different’ photography as well, more artistic, pictures you have to look at a bit longer, try and understand it, find out what effect it has on you etc etc. Like a good poem…
    But then it is of course still very personal what appeals to you and what not. For instance I don’t feel a lot when looking at your first picture in this blog, yet the second one I love because of the light, color and lines.
    Have a great weekend!

    Like

    1. A very interesting aspect, to find out what effect a picture have on you as a individual. And I guess your right about that, that it is easy to understand and brings a kind of calming down effect to look at in our stressed every-day world. It is interesting that even things you don’t really like in reality can be something you love in a picture. Thank you for your thoughtfulness words Noortje. Have a great sunday!

      Like

  7. Nu kanske jag klickade på Gilla lite för snabbt men helt klart finns det massor av intressant läsning här. Återkommer när jag är lite mer koncentrerad ;-)

    Like

              1. Det blev lite konstigt eftersom jag på nåt sätt inledde den här diskussionen som svar på din undran, vi utbytte tankar och sen börjar det om utan att det finns med.

                Like

                1. Jag är ledsen om du tar illa vid dig men jag kunde inte få med kommentarerna, isåfall hade jag gjort det och eftersom jag inte vet om jag ska ha kvar den bloggen så ville jag ha kvar det här inlägget för min egen skull. Jag tänkte nog inte att någon skulle ta illa vid sig, det var såklart inte min mening.

                  Like

                  1. Ingen fara, Lena. Jag förstår att det var viktigt för dig att ha kvar inlägget och därför flytta det, men som jag sa blev jag undrande när vår diskussion var helt borta. Det är ett intressant inlägg, det ser man ju på hur många som tycker till, men jag tror att jag hade valt att skriva att inlägget var flyttat, just för att undvika förvirring.

                    Like

                    1. Det kan vara klokt överhuvudtaget om man ändrar i efterhand. Jag brukar skriva EDIT eller TILLÄGG om jag ändrar efter att inlägget är publicerat.

                      Liked by 1 person

Something on your mind?

